for more

بحث مخصص

Sunday, January 13, 2008

التاج مش هيعدي عليا بالساهل

كده يا مني تلبسي التاج لوحدك طيب مش تديني حته منه ولا فرفوته ولا ألمازايه منه اتقمع بيها مش مشكله كله بيعدي


بس ربنا يستر عليهم في البيت عندي وعندك شكلنا هنتشال في يوم واحد بس هيكون عزائي الوحيد اني هلاقي زميله في التخشيبه نبقي نرسم ونكتب حاجات للبلوج مع بعض هناك ونبقي ننزلها لما نخرج او الاحفاد ينزلوها لو محدش عبرنا!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


السؤال الاول : ونسمع صوت رعد وبرق مع صفير حاااااااااااااااااااااد في السما دا السحاب بيصفرلي
ولو مكنتش مصرى بس عربى كانت هتبقى نظرتك للمصريين و اللى بيحصل فى مصر دلوقتى؟


بصو بقي ومني غير لف ولا دوران انا بحب مصر وبموت فيها يعني سواء عربي ولا مصري مقدرش اشتم فيها
بس المشكله ان فيه حاجات تخليك تطلع عن شعورك وتقوووووووول يااااااااارب
دي منظر بلد كانت بلد فرعوني بلد فيها خير بلد حضارات بلد اقوي جيش
بلد بلدبلد
الرد بكل سهوله لان احنا شعب متكاسل صحيح في غلط علي الحكومه بس في برضو غلط علينا يعني فيها ايه لو بدانا بنفسنا بدل منطفش منها وندور علي شغل بره ونمسح ونكنس بره منمسح ونكنس فيها نجمل فيها نزرع شجره فيها يمكن الحكومه لو شافتنا كده تتشجع وتساعدنا البلد فيها مواطنين بعدد مهول دول كلهم واقفين يقولو الحكومه المفروض تعمل وتعمل طب متبتدو بنفسكم ال معاه فلوس يعمل مشروع يساعد الفقير والفقير يحاول يكون عنده ضمير نعيش بحب وتضامن ونضمن السلام والامان



السؤال التاني: موسيقي تاتي من مكان بعيد هادئه ثم يعلو صوتها تدريجيا
لو كنت اوربى او غير مسلم هتبقى ايه نظرتك للعرب و المسلميين؟


نفس النظره ال بيبصها كل الغرب علينا بعين حاقده ناس عندهم حضاره لو في ايدينا لكنا عملنا بيها عمايل ولعبنا بالفلوس لعب يدي الحلق
وكمان هحس انهم ارهاب ماشاء الله علي الاعلام الغربي قايم بدور فظيع
دا غير ان لو حد عربي سالني تخيل عربي هقولهم واحد لابس جلبيه وماشي بجمل
وعايش في خيمه وبيربي معيييييييز
ونعم التخيل طبعا
كفايه بهدله بقا
بس دا بجد الغرب فاكرنا متخلفين شفتوا بقا



السؤال ثالث مفيش موسيقي خالص
لو قالوا لك انك بقيت رئيس جمهوريه هتعمل ايه ؟
ممممممممممممم
اولا هيغمن عليا من الخضه
وهجري الي ما لا نهايه
مش من الفرحه والله رئيس الجمهوريه دا اصلا مش عرفه بينام ازاي دا ربنا يكون في عونه دا انا رئيسه جمهوريه نفسي وكل لما افكر في الاخره اتخيل نار مولعه ومشعلله بتاكل فيا
تخيل رئيس الجمهوريه ربنا معااااااااااااااااه
بلاش تخيلات بقا



السؤال الرابع سمعه صوت اغنيه من بعيد ايوه ايوه بدات الرؤيه توضح بتقول كلمتها طلع البدر علينا
لوسمح لك برؤيه الرسول تقوللو ايه في كلمه واحده؟
يارب تكون شفيعي يوم القيامه

السؤال الخامس مش عرفه ليه سمعه صوت ارجل كتير بتجري وبتضرب بقوه في الارض دي احصنه
لو كنا فى عصر ازدهار الاندلس كنت تتخيل نفسك ازاى ؟
انا اطلب مساعده صديق من العصر الاندلسي ال قعدين فوق احصنتهم دول حد يترجل من فوق حصان ويكون جدع
محدش معبرني
كنت هتخيل نفسي فارس مغوار يركب الخيل ويروضهم في عصر حاااااااار من اي يوم اندلسي حر برضو دا
في سهوله ويسر دا علي اساس انها مساويه للعجله اليومين دول
وبليل بتدرب شويه بالسيف بتاعي الحاد طبعا مع بعض الاصدقاء علي اساس انها عصايه مقشه مبتعورش
وهمسك الاسهم بعد كده اتدرب بيها دي بقا شبه النبله بالظبط
وبعدين هروح اكلي شويه خروف مشوي دا فاتح شهيه
كفايه بقا علشان شكلي هعيش الدور بجد



السؤال السادس
لو خطبت او اتخطبتى لواحد و اثناء الخطبة اكتشفت او اكتشفتى ان الطرف الاخر غير قادر على الانجاب هيكون ايه تصرفك؟
ليه بس السؤال ده فال الله ولا فلكم بس بصراحه انا مش عرفه ارد ومحتاجه احزف اجبتي


السؤال السابع
لو طلعت القمر تكتب ايه ؟
همسح ايميل ونمره موبيل( مني
:p



السؤال الثامن
لو مررت التاج لحد ومجاوبش هتعمل ايه ؟
ولا حاجه براحته نحن نعمل علي راحه الجمهور



السؤال التاسع
تمرر التاج لمين ؟
اي حد عايز التاج يا جماعه ألاأونه الاتريه
ما علينا محدش رد
اي حد عايز يخده يخده فهو ملك للجميع


مقدمه لسيادتكم
:) دينا

5 comments:

walaa said...

انا اول تعليق هييييييه
اولا مبروك عليك التاج ثانيا انا معاك اللى احنا نبدا بتعمير مصر ومش عيب دى بلادنا وعايزين نشوفها فى احسن حال وعلى رايك هو مش عيب نمسح ونكنس بره وعيب ننظف بلادنا مين اولى بلدنا طبعا
تحياتى لك ولاء

Dentina said...

شكرا لكي ولاء علي الرد الجميل
انا بقول بقا الهمه يا رجاله ويا بنات
ايدينا في ايدين بعض نخلي مصر جميله
سلاااااااااام

DR.HAMAS said...

ههه

الأخت الكريمة دينا

ردود جميلة بصراحة

و يا رب تتحقق آمالك

و ربنا يبارك فيكى يا رب


د.حمـــــاي

رئيس جمهوريه نفسى said...

انا معاكى انى احنا كشعب لينا دور فى تعمير مصر بس هل لقين الحيز الى ممكن نتحرك فيه علشان نقوم بدورنا
ايه حكايه رئيس جمهوريه نفسك دى احنا حنلطش الاسماء ولا ايه

Dentina said...

شكرا يا جماعه علي التشجيع ومن ناحيه الاسم ال اتلطش معلش استلفته شويفه مش عيب يعني
سلااااااااااااام